Hannas rapport från Elitserie 4-2009 i Stenungsund

Domstens båtklubb har några platser kvar till den 2/4 då de har besök av Meteorolog Jonas Trulsson som pratar sjöväder. Det bjuds på fika.

Vill du gå anmäl till domstensbk@gmail.com  senast 1/4.

Appar sjöväder och prognoser - tips för seglare

• 19 sep 2009

Första dagen i Stenungsund bjuder på kniviga seglingsförhållanden. Vridig vind på 5-7 m/s och lömsk ström. Efter första racet ligger Hanna på 83:e plats.

Resultat från Elitserien 4-2009

090919

Dagen startade redan kl.05.00  då vi körde mot Elitserien i Stenungsund. Vi var framme vid kl.07.30, inte en kotte var på plats och vi kunde bara se ett tiotal båtar upp riggade. Vi började lasta av E-jollen och satta på musik i bilen. När vi var klara hade det kommit ett sällskap till med en ribbåt och  två E-jollar.

Vi hade gott om tid tills rorsmansmötet skulle börja och vi gick och checkade in lägtet runt om klubbstugan. Jag och mamma  gick ut på  bryggan och märkte att det var väldigt långgrunt. Det innebär att man måste gå med båten ett tag för att kunna komma iväg. Vi såg också fler e-joller uppe vid klubbstugan. Enda  fram tills alla skulle ut var det en väldigt avslappnad stämmning inne på land och solen lyste och det blåste inte alls mycket.

När det var dax att kliva ner i  vattnet för att dra mig ut till tävlingsområdet så hade vatten nivån sjunkit ännu mer än när jag och mamma var och kollade. Det gick jätte bra att komma ut och Tomas Rex var snäll och tog min  vagn eftersom han hade stövlar på sig. Det var kryss ut och det var rätt segt för vinden vred hela tiden. men när vi väl kom ut till banområdet så var det nästan samma avslappnade stämmning där ute som på land. Startfartyget var långsamt på att få igång starterna.

Först ut var 420 och de  kom iväg snabbt. Jag(blå) hade första start tillsammans med de röda. Jag startat nere vid läflaggan och det blev rätt grötigt och jag kom iväg dåligt. När jag fick fri vind så gick det  genast bättre. I slutet av banan när vi hade läns och halv vind i mål kvar så kör startfälten ihop med varandra. Jag trodde att jag hade tappat jätte mycket, men det visade sig att jag hade seglar upp mig istället.

Andra seglingen minns jag inte så mycket av, mer än att jag kom iväg jätte dåligt och sen sköt de på startbåten och  jag trodde det av allmänn om start. Då började jag släppa lite på  mitt skot och slappna av. Det skulle jag inte ha gjort för nu kom jag ännu längre bak. Det var bara enskild omstart. Nu var det bara att  bita igen och tuta och köra.

Tredje starten fick jag en kanonstart och kom iväg jätte bra, men sen kom alla och kör över mig så jag får skitvind. Jag hade bestämt mig för att jag skulle ut på vänsterkanten denna gången, så jag struntade i det och bara körde på.

Under hela racet så bara tappade jag hela tiden. Vinden var lurig och det var svår seglat. Det som gick bäst var iallafall länsarna. Dem tar jag med mig i min godispåse till nästa tävling.

På inseglingen så seglade jag tillsammans med Nathalie Lagergren, som jag  konfirmerade mig tillsammans med. Vi har alltid så  trevligt ihop och  skrattar bara för det mesta. När vi kom in till land så packade vi ihop båtarna och sen åkte jag, mamma och pappa till vårt hotell som ligger precis rakt över klubbstugan, på andra sidan vattnet. Man måste åka över en bro för att komma dit. Framsidan av hotellet var inget speciellt, men när man kom in så  var det jätte läckert och  flott. Tur att mamma och pappa hade varit  där innan så vi visste var vi skulle gå någon stans, annars skulle vi aldrig hittat till vårt rum. Det är superstort och det känns som en jätte labyrint. Väl inne på rummet var det helt underbar utsikt över klubbstugan och vattnet, en stor dubbelsäng mitt i rummet, en bäddsoffa lite längre in i rummet och jätte hett golv på toaletten.

Sedan åkte vi och skulle äta kvällsmat. Vi landade på Hamnkrogen och jag åt pasta med kyckling, chili toppad med tigerräkor. Det var superduper gott.

/ Hanna

090920

Dag 2:

Kl.4 vaknade jag och kunde inte somna om. Det var jätte varmt på hotellrummet. Mamma hade precis varit upp och öppnat fönstert, så om man slängde av sig täcket så blev det genast iskallt. Så det var 3 jobbiga timmar om man skulle ha täcket på sig eller av sig eller ena benet ute eller båda utan för täcket. Kl.7 ringde pappas mobil, dax att gå upp.

Till frukost blev det pannkakor, många pannkakor. Vi var tre seglings familjer på hotellet. Två från Sverige och en från Norge. Mamma gick och frågade om vi kunde ta med bullar från frukosten för att ha med som matpaket ute på havet och då sa de 20kr/per bulle. Så vi tog med oss fyra bullar. Innan mamma och pappa hade ätit klart gick jag upp på rummet och la mig i sängen ett litet tag innan jag skulle ta på mig mina underställ.

När vi kom ner till klubben så var det några som redan var redo för att bege sig ut på havet, då jag inte hade tagit av kapellet på båten eller tagit på mig torrdräkt. Hade inte tänkt att sticka ut förrän om en halv timme. Det vara bara till att lägga på ett kol och dra på sig torrdräkten medans pappa tog av kapellet på båten.

När jag var i vattnet och skulle hissa upp seglet och sätta i roder och centerbord så var det trångt och bökigt, för alla båtar åkte runder och ingen hade riktigt koll på sig egen båt. Det tog rätt lång tid innan jag kom i min båt för att segla iväg och under tiden hade pappa tagit några kort på mig.

Väl ute på banområdet blev apan upp skjuten och vi fick vänta i en timme innan  första start kom igång. Det var långtråkigt och det var kyligt. När starterna kom igång så  började det blåsa lite mer än vad det gjorde igår. Det vad tungt och det gick inte så bra på hela dagen.

Första starten kom jag inte alls bra iväg. Var nog siste över startlinjen. Blev arg och kunde inte koncentrera mig och jag hamnade bara längre och längre bak. Men sedan lossnade det och det flöt på rätt bra, när jag inte låg sist längre. Hade seglat upp mig ganska bra.

Andra starten minns jag ingenting av.

Tredje start fick jag en kanon start i mitten av start linjen ungefär. Låg och kämpade om min plats rätt länge. Fick en bra lucka i lä om mig och i lovart. När starten gick så kom jag först iväg bra, men sen kom alla om mig igen och jag låg i skit vinden ännu en gång.

Dagen i det stora hela har varit blåsig, tung, kylig, regnig och vridig.

Tackar Stenungsund för två fina seglings dagar med förhållande för alla.